TATRY ZIMĄ \ Kasprowy-GORYCZKOWE CZUBY

KONDRACKA KOPA   -szczyt
_________________________________
wędrówka zimowa około 3 godzin
  • raki, czekan lub kije,okulary przeciwsłoneczne, duża ekspozycja
  • duży termos gorącego napoju, woda lub soki w plastikowych butelkach szybko marzną, spożywaniem bardzo zimnych napojów ryzykujemy po wędrówce problemami z gardłem
  • sprawdzamy pogodę http://www.meteo.pl
  • sprawdzamy komunikat lawinowy http://tpn.pl
  • sprawdzamy pokrywę śnieżną i ogólny obraz z kamer   http://www.pkl.pl/kasprowy/Kamery
  • planujemy, zakładamy trochę więcej czasu na wędrówkę, w śniegu idzie się wolniej
  • niezbędny dla nas jest naładowany telefon z zapisanym numerem TOPR, latarka,mapka
Wariant naszej zimowej wędrówki zaczynamy od Kuźnic przez Myślenickie Turnie udajemy się na Kasprowy Wierch w rejon stacji meteo,do tego miejsca możemy dojść też z Kuźnic przez Dolinę Gąsienicową,spokojnie i przyjemnie docieramy po około 3 godzinach, w dole na wschód dolina Gąsienicowa, nad doliną szczyt Świnica

....na szczycie Kasprowego Wierchu śniegu troszkę jest, kierunkowskazy jeszcze wystają ponad warstwę śniegu, :)  połowa lutego, dzisiaj na Kasprowym jest około 120 cm śniegu,
komunikat lawinowy 2,niebo bezchmurne,śnieg nie zmrożony, lekki

Na zimowe, szczytowo-graniowe wędrówki wybieramy czas super pogody,okres ferii zimowych plus pogoda podnosi popularność szczytu Kasprowego...na zdjęciu najwyższy szczyt KRYWAŃ

....przed nami na zachód kawałek grani tatrzańskiej Tatr Zachodnich,
to nasza dalsza wędrówka przez Czuby Goryczkowe na Kopę Kondracką
....od strony Kasprowego Wierchu wydaje się ten wariant wędrówki dość przyjemnie i łagodnie, jednak są to pozory, jest to bardzo przyjemny i piękny kawałek zimowej wędrówki jednak bez raków, kijów czy czekana jak podają statystyki TOPR dość niebezpieczny,
bardzo lekceważony przez turystów
-http://www.youtube.com/watch?v=8KR-4qZgPBk
  • Czwartek, 12.02.2015 O godz. 12.49. do TOPR-u zadzwonił turysta znajdujący się w rejonie Czuby Goryczkowej i poinformował, że przed chwilą zsunął się z grani po stromych śniegach, zatrzymując się po kilku metrach. Nie ma raków, czekana i, jak się okazało, odpowiednich do zimowej wędrówki umiejętności. Nie da rady kontynuować wycieczki, prosi o pomoc. Wystartował śmigłowiec. Z jego pokładu desantował się w pobliżu turysty jeden z ratowników. Po założeniu uprzęży ewakuacyjnej 36-letni łodzianin wraz z ratownikiem został wciągnięty na pokład będącego w zawisie śmigłowca i przetransportowany do Zakopanego
  • ten sam dzień o godz. 13.48 za pośrednictwem CPR do TOPR-u dotarła informacja, że w rejonie Suchych Czub Kondrackich znajduje się dwoje turystów z Rzeszowa, którzy z Przeł. pod Kopą Kondracką wędrują w kierunku Kasprowego W. Torowanie w głębokim śniegu, znacznie spowalnia i utrudnia wędrowanie i wymaga sporo sił. Proszą o pomoc. Ponieważ nad grań nadciągnęła mgła, do akcji nie mógł polecieć śmigłowiec. Z Kasprowego z pomocą pospieszył jeden z ratowników, który w rejonie Czuby Goryczkowej napotkał turystów i o godz. 17 doprowadził na Kasprowy.
-itd. itd.itd

....zakładamy raki, kije w dłonie, powoli, zachowując uwagę na narciarzy,
 brzegiem  trasy narciarskiej schodzimy do przełęczy NAD ZAKOSY

......idziemy granicą państwa ze Słowacją,
po prawej opadające zbocze do KOTŁA GORYCZKOWEGO
, zimą popularny teren narciarski, skiturowy

....wędrówka zimą Czubami Goryczkowymi jest dość popularna,
krótkie i łatwe  dojście do grani z Kuźnic,według mnie jedna z piękniejszych, zimowych wędrówek w rakach,ciekawa, zróżnicowana z trudnymi momentami, przed nami łagodne podejście na POŚREDNI WIERCH GORYCZKOWY

.....za nami szczyt Kasprowego i zbocze Zakosy do doliny Goryczkowej, narciarskie eldorado:)

....za nami po prawej dolina Słowacka ,
ZADNIA CICHA DOLINA

....Giewont od południa,od tyłu

....przed nami szeroka,Goryczkowa Świńska Przełęcz i najwyższy szczyt dzisiejszego dnia Goryczkowa Czuba

...za nami ten najłatwiejszy odcinek od Kasprowego do Świńskiej Przełęczy

.....przed nami długie podejście na Goryczkową Czube

....po naszej prawej stronie, na stronie Słowacji, głęboka i długa dolina

...czasami zimą istnieje wydeptana ścieżka która omija ten szczyt biegnąc lewym zboczem Goryczkowej Czuby w dużej ekspozycji, tym razem nie było takiej ścieżki, idziemy jedyną, wydeptaną ścieżką wprost na szczyt,szczyt jest skalisty, przed wejściem czekamy tu chwilę na turystów schodzących w butach bez jakichkolwiek raków i zastanawiających się przez kilkanaście minut jak ominąć, obejść bułę skalną wąską na szerokość jednego buta nad mocno opadającym zboczem, inni powoli schodzą w stromym zboczu

...z Goryczkowej Czuby widok na wschód, za siebie, wygląda dobrze i łagodnie

....widok na zachód, przed siebie na Suche Czuby nie wygląda już tak łagodnie ale ciekawie i atrakcyjnie, widzimy ślady biegnące granią blisko stromych zboczy pomiędzy wierzchołkami i formami skalnymi

schodzimy do przełęczy WYSOKIE WRÓTKA
....z  Goryczkowej Czuby nie jest to łatwe, schodzimy ze szczytu w stromym, skalistym kawałku, wąsko udeptanym, trochę śniegu, trochę lodu,uważamy na stawianie kroków podpierając się pewnie kijami, często wiele wypadków szczytowych czy w graniach, schodząc możną potknąć się zahaczając rakami o własnego buta

....wchodzimy na pierwszy szczyt Suchych Czub

....za nami Sucha Czuba, zejście z niej w części szczytowej w dość stromym kawałku, później ładnie, miło granią przez przełęcz NISKIE WRÓTKA

...za wydeptaną ścieżką w śniegu weszliśmy na  POŚREDNIĄ SUCHĄ CZUBE , zejście stąd jest zbyt niebezpieczne, wycofujemy się do ścieżki która omija ten szczyt, nigdy nie ryzykujemy, lepiej wrócić kilka minut niż ryzykować śmiercią lub kalectwem

.......Pośrednią Suchą Czubę omijamy zboczem od południa schodząc na lewo

...zeszliśmy do kolejnej przełęczy SKRYTE WRÓTKA
za nami od zachodu Pośrednia Czuba

...od czasu do czasu zaglądamy w dolinę Liptowską, wygląda pięknie, urzeka swoją wielkością, wzbudza ciekawość,pobudza myśli marzenia,plany, pragnienia wobec tego miejsca na przyszłość

...dalej idziemy lewym zboczem w mocno nasłonecznionym stoku, po naszej prawej stronie powoli mijamy ostatnią z Suchych Czub,
MAŁĄ SUCHĄ CZUBĘ

....wędrowanie  zimą po przetartym szlaku Suchych Czub jest wędrowaniem w niezwykle malowniczym terenie Tatr Zachodnich

..przełęcz z której na prawo , na północ opada zbocze to SZEROKI ŹLEB
przed nami wędrówka na SUCHY WIERCH KONDRACKI
...W kopule szczytowej Suchego Wierchu Kondrackiego znajduje się jeszcze kilka niewybitnych wierzchołków oddzielonych rowem grzbietowym. W kierunku wschodnim około 100 m od głównego wierzchołka, za rowem grzbietowym, znajduje się niewielki wierzchołek zwornikowy 1861 m, poniżej którego odbiega w północno-wschodnim kierunku do Doliny Kondratowej grzbiet zwany Łopatą. Grzbiet ten oddziela dolinkę Długiego Żlebu od Doliny Suchej Kondrackiej

....znowu spoglądamy za siebie, za nami Suche Czuby widoczne od strony zachodniej, od strony Kopy Kondrackiej, stąd rejon szlaku wyglądają o wiele bardziej wyczynowo

.....krajobraz bajkowej zimy

.....na przełęczy warto zrobić mały postój, przed nami jeszcze KOPA KONDRACKA
w taki dzień i w taką pogodę warto zdążyć na zachód słońca :)   naszą wędrówkę kończymy schodząc przez Przełęcz Kondracką do Doliny Kondrackiej i przez Kalatówki do Kuźnic,