GORCE Doliną Potoku Jaszcze

Jaszcze Duże
___________________________

Czas przejścia około 3-4 godzin /pętla/

DOJAZD-w tygodniu BUS/PKS z Nowy Targ,Krościenko, Nowy Sącz, w weekend całkiem marnie, z przystanku Ochotnica Górna Kościół kierujemy się już na nogach w wyraźną dolinę na północy potokiem Jaszcze, lub AUTEM wjeżdżamy w ciasną drogę pomiędzy zabudowaniami, droga na jedno auto,powoli z uwagą i wyobraźnią...

• ścieżka głęboko w Gorcach
  • znakowana
  • brak turystycznego ruchu
  •  łagodnie, przyjemnie,widokowo

Jaszcze-Groniówka/Obozowali tu w 1944r partyzanci oddziału Kpt. "Lamparta" po "bitwie nad Ochotnicą"/
...tu zaczyna się i kończy nasza wędrówka, po lewej droga którą wrócimy, po prawej droga którą zaczniemy,jeśli jesteśmy autkiem to tutaj gdzieś parkujemy...
zapoznajemy się z tablicą informacyjną, mapą...

początkowo idziemy drogą asfaltową zupełnie w poziomie, przy drodze płynie Potok Jaszcze,dolinka jest wąska, uroczo,bardzo zielono, cicho i spokojnie...
oczywiście potoki górskie są pełne ciekawego życia,przyglądamy się też cicho wodzie :)..

szukamy w różnych miejscach różnych form życia...
obserwujemy łąki...
Przystrojnik jurtina
przed ostatnim zabudowaniem w Jaszcze Małe zaskakuje spory,wydaje się bezpieczny parking, może to być alternatywne miejsce na zaparkowanie i początek wędrówki Doliną Jaszcze czy ciekawą opcją ataku na Jaworzynę Kamienicką lub Gorc...
mijamy ostatnie zabudowanie...

Trzmielówka leśna (Volucella pellucens) - spora muchówka z rodziny bzygowatych. Owady dorosłe żywią się nektarem i pyłkiem. Samica składa jaja w gniazdach trzmieli i os społecznych. Jej larwy żywią się pozostałościami pokarmu tych owadów, martwymi błonkówkami i innymi odpadkami.
szeroką i ładnie przygotowaną drogą przekraczamy potok Głęboki, wszelkie znaki informują nas o wejściu do wyjątkowego przyrodniczo obszaru, Gorczański Park Narodowy...

przyjmujemy do wiadomość informację o ochronie płazów...

Łonna
zaglądamy do oczka wodnego...

dalej z  Łonnej podążamy bardzo miłą ścieżką w kierunku miejsca katastrofy bombowca w 1944..

tereny przez które wędrujemy są bardzo podmokłe, z naszej prawej strony , z lasu Ustrzyckiego spod szczytu Średniaka spływa dużo wody w postaci drobnych strumyków, ścieżka miło i ładnie przygotowana przed dreptaniem w błocie czy wodzie...
z naszej prawej w dolince małym strumieniem płynie potok Jaszcze...
Kosarz-
w skrócie,stosunkowo liczny (ponad 6 tys. gatunków) rząd pajęczaków...
po delikatnym podejściu odbijając w prawo od potoku Jaszcze dochodzimy do miejsca miejsca katastrofy bombowca Liberator 18.12.1944...
to bardzo ciekawe historycznie miejsce a logistycznie warto zapamiętać to miejsce ze względu na otwarty szałas przydatny w złą pogodę a także obok płynący strumyk z wodą...
warto poczytać o tym co tu się kiedyś wydarzyło...
Katastrofy lotnicze w Gorcach
przechodzimy przez strumyk który jest jednym z małych początków potoku Jaszcze, wędrujemy dalej...
Przełęcz Pańska Przechybka,przechodzimy przez malowniczą łąke
ławeczki i tabliczki informacyjne na przełęczy...
ze szlaku widok na Przysłop...
Pniarek obrzeżony...
W kroplach wygląda zachwycająco,to tzw.Guttacja...
Dawniej, pokrojony i rozbity na płatki owocnik służył do tamowania zewnętrznych krwawień.
po polanie na przełęczy Pańska Przechybka, następna to polana Tomaśkula,praktycznie zarosnięta samosiejką,polana pełna krzewów jagodowych, z polany ładny widok na dolinę pod  Jaworzyną Kamienicką...
Magurki 1101
ze szczytu Magurek wędrujemy dalej w kierunku szczytu Borsuczyny łąkowym grzbietem , łąki wybitnie widokowe, wysokie trawy, zapachy, śpiewy ptaków....
Żuk gnojowy

pod szczytem Borsuczyn jest jedno miejsce które wzbudza nerwowe emocje, słabe, bez wyobraźni oznakowanie...
w tym rozjeździe dróg ,do jedenastego tzw.,,słupka przystankowego,,  schodzimy z głównej, wyraźnej drogi leśnej w prawo/za turystą na foto/ ale pamiętajmy o tym iż tu do tego miejsca wracamy i idziemy dalej na wprost do dwunastego,,słupka przystankowego,,...
spod Borsuczyn, punkt widokowy, widok na Pasmo Lubania, szczyt Lubań ...
po lewej w głębi Jaworzyna Gorcowska...
po powrocie do głównej, wyraźnej drogi powoli schodzimy w dół w rejony  Groniówka...

po każdej z naszych stron mijamy malownicze łąki i pastwiska z których roztaczają się przepiękne widoki...

w rejonie Pod Magurką spotykamy w uroczym miejscu szałas, z widokiem na Dolinę Jaszcze,odbijamy w lewo, nasze schodzenie zaczyna się mocno w dół...
w dole Jaszcze Duże...

i pachnące siana...
Podłatczyn/Metrioptera/

jesteśmy na początku naszej wędrówki, miejsce, miejsca przepiękne, na pewno tu wrócimy,gorąco polecam...